Wat doet een SEO bureau?

Een SEO bureau voert voor jou zoekmachine optimalisatie werkzaamheden uit. Je kunt hierbij denken aan technische optimalisaties, contentcreatie en linkbuilding. Het doel hiervan is dat je beter te vinden wordt in zoekmachines zoals Yahoo of Google. Het doel daarvan is dat jij als ondernemer meer klanten gaat krijgen. Mensen vragen zich vaak af wat linkbuilding is en wat een SEO bureau voor jou kan betekenen op het gebied van linkbuilding. Linkbuilding is het plaatsen van jouw link op een andere website zodat jouw website hogerop komt te staan in google. Hierdoor kunnen meer mensen jouw website zien, waardoor tegelijk de conversie omhoog gaat. Als de conversie omhoog gaat dan zal het bedrijf vanzelf ook meer klanten werven.

De gevaren van linkbuilding

Alhoewel linkbuilding meestal een positieve impact heeft, kan het ook mis gaan doormiddel van slechte backlinks (links van andere websites naar die van jou). Slechte backlinks zorgen ervoor dat jouw website juist lager komen te staan op google. Om dit te voorkomen kan je het beste niet in zee gaan met twijfelachtige SEO-bedrijven.

Het inkopen van allemaal links zou in korte termijn wel winstgevend kunnen zijn, in lange termijn is het wel bijna altijd het tegenovergestelde. Zeker wanneer Google deze links ontdekt. Onnatuurlijke links wijzen erop dat jouw website niet interessant genoeg is voor google om een betere positie te creëren. Hierdoor zou de website bestraft kunnen worden met een penalty van Google Door de expertise van SEO bureaus kun je er ook voor kiezen om SEO advies af te nemen. Zo weet je zeker dat je niks verkeerd doet.

Waarom linkbuilding gebruiken?

Pagina’s worden met elkaar verbonden door links te gebruiken. Backlinks vormen sinds 1998 de kern van het algoritme van Google’s zoekmachine. Naast relevantie (keywords) vindt Google de populariteit (aanbevelingen) van je pagina’s namelijk heel belangrijk. Links kun je zien als aanbevelingen, ze geven waarde door in de vorm van link juice. Link juice kun je zien als het ‘lekken van waarde’ van de ene webpagina naar de andere.

Als je bijvoorbeeld 10 linkjes op je homepage plaatst dan lekt je homepage link juice naar 10 achterliggende webpagina’s. wanneer deze 10 websites ook weer 10 linkjes plaatsen op hun homepage, dan lekt de link juice zich naar 100 achterliggende webpagina’s waardoor de populariteit omhoog gaat.